Klíma

Amennyiben járműve még nem rendelkezik klímaberendezéssel, az alábbiakban elolvashatja annak előnyeit. Ezen kívül bemutatjuk a klímarendszer felépítését, fő elemeit, és működését, valamint adunk néhány tanácsot a légkondicionáló használatával kapcsolatban.

 

Az autóklíma előnyei
- Az utastérben nagy melegben is kellemes hőmérsékletet tart, így enyhíti a fáradtságérzetet, növeli a koncentrálóképességet, biztosítja a gyors reflexműködést.
- Csökkenti az utastérbe kerülő levegő páratartalmát, megakadályozza az ablakokon a páralecsapódást, így javítja a látási viszonyokat, ezzel is hozzájárulva a biztonságos vezetéshez.
- Levegőszűrést végez. A szilárd szemcsék, pollenek nem jutnak be az utastérbe.
- Lehetővé teszi a zárt ablakok melletti autózást. Megszűnik a kellemetlen huzat, és nem zavarják külső zajok az utasokat.

Az autóklíma-rendszer felépítése, működése
Az autóklíma kompresszora összesűríti a gáz halmazállapotú hűtőközeget, megnövelve ezzel a hőmérsékletét. Ez a kondenzátorba kerül, ahol a menetszél vagy a ventilátor segítségével hőt vonunk el, melynek hatására cseppfolyóssá válik (lecsapódik). A hűtőközeg ezután áthalad a szárítószűrőn, mely párátlanítja, és kiszűri az esetleges szilárd szennyeződéseket. A nagy nyomású, cseppfolyós halmazállapotú hűtőközeg az expanziós szelephez érkezik, amely közvetlenül a párologtató előtt helyezkedik el.

Az expanziós szelepen áthaladva nyomáscsökkenés következik be, ami miatt a hűtőközeg cseppfolyósból gáz halmazállapotúvá változik. Mivel ez a folyamat hőcsökkenéssel jár, lehűti a párologtató felületét, s ezáltal a rajta áthaladó - a ventillációs rendszer által az utastérbe fújt - levegőt. A kis nyomású gáz hűtőközeg ezután visszajut a kompresszorhoz, hogy a körfolyamat újra kezdődhessen.

A rendszer fő elemei:

Kompresszor
Biztosítja a hűtőközeg cirkulálását, összesűríti a hűtőközeget és a kondenzátorba juttatja. A kompresszort a jármű motorja ékszíj segítségével hajtja meg. Általában mágneskuplung segítségével történik a vezérlése, amely akkor kapcsolja össze a szíjtárcsát a kompresszor tengelyével, ha a mágnestekercs jelet kap.

Kondenzátor (klímahűtő)
A motor hűtőradiátora előtt helyezkedik el. Itt történik a kompresszorból érkező nagynyomású, magas hőmérsékletű hűtőközeg lecsapódása, amely így cseppfolyós állapotban hagyja el a kondenzátort. A műveletet a kondenzátort hűtő ventilátor segíti.

Szárítószűrő
Feladata a nedvesség és a szennyeződések eltávolítása a hűtőközegből, emellett pedig a hűtőközeg tartályaként szolgál. A benne lévő szemcsés szűrő csak meghatározott mennyiségű nedvesség felszívására képes.

Expanziós szelep
A nagynyomású és az alacsonynyomású tereket választja el egymástól. A hőmérséklet függvényében szabályozza hűtőközeg áramlását, többet vagy kevesebbet juttat belőle az elpárologtatóba. Általában az elpárologtató közelében van elhelyezve, vagy arra van rászerelve.

Párologtató
Az elpárologtató a gépkocsi belső terében, a műszerfal alatt található. Tulajdonképpen egy csőkígyó, melynek hőátadó képességét lamellákkal növelik. Itt történik a nagynyomású hűtőközeg gáz halmazállapotúvá történő átalakulása, mely hőelvonással jár, és lehűti a párologtató felületét - az pedig a rajta áthaladó levegőt.

Levegőbefúvó
Feladata, hogy a külső (vagy keringető üzemmódban a belső) levegőt a lehűlt párologtatón keresztül a gépkocsi utasterébe juttassa.

Használati tanácsok
- Ne irányítsuk közvetlenül magunkra a hideg légáramlatot, mert ez megfázást, ízületi gyulladást okozhat.
- A felforrósodott autóba beülve ne hűtsük le túl gyorsan az autó belsejét, mivel megviseli a szervezetet a gyors hőmérséklet változás.
- A gépkocsi utasterében legfeljebb 8-10 fokkal legyen hidegebb, mint a külső hőmérséklet, mivel ellenkező esetben kiszállás után, a melegben hirtelen kitáguló erek miatt csökken a vérnyomás, és erős fáradtságérzet léphet fel.
- Fogyasszunk folyadékot, mivel a klíma nemcsak hűti, hanem szárítja is az utastér levegőjét, és a test kipárolgása megnő.
- Elsősorban külső levegő befújással használja klímaberendezést - belső levegőkeringetésre csak indokolt esetben (pl. kellemetlen külső szag) kapcsolja. Városban ugyancsak ajánlott a belső levegőkeringetés, mivel a városi szmog teljes kiiktatására a pollenszűrő nem képes.
- Vegye figyelembe, hogy a légkondicionáló használata csökkenti a motor teljesítményét.

Polírozás

Idővel autójának lakkrétege karcossá válik, elveszíti fényét. A szennyeződések, az időjárási körülmények, a nap UV-sugarai tompítják, károsítják autója fényezését. Bár rendszeres ápolással megőrizheti, óvhatja gépkocsijának esztétikai értékét, egy professzionális felületpolírozás esetenként szinte újjá tudja varázsolni autója fényezését, visszaadva annak eredeti csillogását.

Önrész átvállalása

Amennyiben casco biztosítása terhére a javítást nálunk végezteti, a fix önrészt átvállaljuk! (max. a javítási számla 10%-áig!)

Csereautó akár ingyen!

A javítás időtartamára igény esetén csereautót biztosítunk, ami rendkívül kedvezményes áron (már napi 3 999 Ft-tól), sőt, akár díjmentesen is igénybe vehet. A csereautó napidíjak a szerviz számla összegétől függően az alábbiak szerint alakulnak:                                       

Szerviz számla összege napi díj Ft
0 - 100 000 Ft+ÁFA 3 999 Ft/nap+ÁFA
100 001 - 200 000 Ft+ÁFA 2 999 Ft/nap+ÁFA
200 001 - 300 000 Ft+ÁFA 1 999 Ft/nap+ÁFA
300 001 - 500 000 Ft+ÁFA 999 Ft/nap+ÁFA
500 000 Ft+ÁFA -felett Ft/nap

Egy javítás alkalmával a két akció (önrész átvállalása, illetve kedvezményes csereautó) közül csak az egyik vehető igénybe.