Nyitvatartás: Hétfő – Péntek: 09:00 – 12:00, 13:00-17:00
Időpont-egyeztetés: 30/576-5554
Nyitvatartás:
Hétfő – Péntek: 09:00 – 12:00, 13:00-17:00
Időpont-egyeztetés:
30/576-5554
Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 3 mm alá csökken, akkor az optimális fékhatás már nem biztosított.
Ezért rendkívül fontos a megfelelő minőség és a precíz, szakszerű szerelés.
Egy első féktárcsa optimális élettartama általában 70-100.000 kilométer, a fékbetété 30-50.000 kilométer.
A hátsó féktárcsa élet-tartama típustól függően 60-160.000 kilométer, a fékbetété 30-80.000 kilométer.
A túlszabályozott vagy méter alatti tárcsa rossz hőelvezetést biztosít, a féktárcsa elreped, deformálódik, a fékolaj felforrhat.
Élettartama 10-20.000 kilométeres karbantartás mellett általában 100-150.000 kilométer.
Ennek megtétele után viszont kompletten cserélni kell mindent – a dobokat, a fékpofát, a munkahengereket és a kézifékkötelet.
Egy méret alá szabályozott fék a fékpadi mérésen megfelelő, de vajon éles helyzetben, terhelés alatt hogyan viselkedik?
Biztonsági okokból a fékfolyadékot évente ellenőriztetni kell. Szervizünk az ellenőrzést díjtalanul végzi.
Fékfolyadék csere általában 2-3 évente esedékes. A fékfolyadék forráspontja nem süllyedhet 180 °C alá.
Ha az alábbi tüneteket észleli gépkocsiján, haladéktalanul keressen fel bennünket:
Az autó futóművét, felfüggesztéseit használat közben különböző behatások, deformálódások érik. Ezeknek hatására megváltozik a kerék összetartása, dőlése, utánfutása.
Ezért elsődleges fontosságú a vezetés biztonsága szempontjából a futómű állítás.
A rossz futóművel rendelkező autó vezetése fárasztó és nem biztonságos, mivel állandó kormánykorrigálást igényel menet közben.
A rossz futómű beállítás a gömbfejeket, kerék csapágyakat, felfüggesztéseket, a lengéscsillapító szárát jobban terheli, és jelentősen rontja a gépkocsi egyenes futását, egyszersmind növeli az üzemeltetési költségeket (a gumi természetellenesen kopik).
Kanyarodásnál szintén rendellenesen viselkedik a gépkocsi. Alákormányzási szög ± 24°.
A motor – mint sok egyéb alkatrész a gépjárműben – csak akkor tudja kifejteni teljesítőképességét, ha rendszeresen szakszerűen karbantartják. A kenőanyag így hozzájárul a motorunk teljesítményéhez és annak élettartamához.
A belsőégésű motorok vére a motorolaj.
Ahhoz, hogy a motorban levő alkatrészek problémamentesen működjenek, jó minőségű motorolajra van szükségünk.
A motorolaj cseréjét annak elhasználódottsága teszi szükségessé!
A 80-as években általánosan 7500 km-t adtak a diesel motorokra, a benzines motorokra 10000 km volt jellemző.
Ezután a környezetvédelem, valamint a motorok és kenőanyagok korszerűsödése miatt egyre hosszabb periódusokat vezettek be.
Manapság a gépjárműgyártók közti versenyszellem hatására sokszor indokolatlanul hosszú periódust határoznak meg. Ehhez drága hosszúfutású olajokat írnak elő és még ezekkel is csak hosszútávú /autópálya/ használatban lehet a motor károsodása nélkül kiautózni az előírt periódust.
Azt egyébként írják a szervízkönyvek, hogy csak a legoptimálisabb használat mellett értendő a megadott o.cs. interválum.
Hazánkban az autósok közlekedési szokása eltér a fejlett autógyártó országokétól. Lévén hazánk kisebb területéről és kevés autópályájától. /Több a rövidtávú járműhasználat/
Ezért ügyfeleinknek rövidebb cseréket javasolunk.
A magyar utakon a levegőszűrőt is sűrűbben kell cserélni az előírtnál. Természetesen, csak magas minőségű, a bárdi autóalkatrész áruház által forgalmazott alkatrészt és olajat építünk autójába.
Személy, kis-teherautók, valamint motorkerékpárokat egyaránt vállalunk.
Gyakran előfordul, hogy ügyfeleink megkérdezik, lehet-e közlekedni a lyukas vagy leszakadt kipufogóval, mert nincs idő a kipufogó javításra.
Ezt több okból sem ajánjuk! Azon felül, hogy szabálytalan így a közlekedés és egy jelentősebb kipufogó kifújás a motor kipufogó szelepeit is károsítja, sokan nem is gondolnák, hogy milyen veszélyes lehet meghibásodott kipufogóval autózni.
A fent leírtakat figyelembe véve kimondottan ajánljuk minden ügyfelünknek, hogy amennyiben rendellenes zajokat, hangokat hall a kipufogótól, mindenképpen nézesse meg szakemberrel a gépjárművet, főként ha hosszabb utazást tervez.
A kényszerhelyzetben végeztetett, sok esetben csak gányolt kipufogó javítás sem áll meg 10-20.000 forint alatt, minden vonzatával együtt pedig sokszor többe kerül, mint a szakszerűen cserélt kipufogó.
Arról nem is beszélve, hogy lyukas kipufogóval egyes határátkelőkön át sem engedik a gépjárművet, vagy borsos összegre büntetnek a hatóságok. Kellemetlen, ha a kikapcsolódásra szánt időt és pénzt kipufogó javításra kell fordítani.
Amennyiben mégis közlekedni kell a kipufogó hibás gépjárművel, mert ugyebár a muszáj az nagy úr, és valahogy el kell jutni a kipufogó szervizbe is, mindenképpen szemrevételezzék, hogy a lyukas kipufogó merre fújja a forró kipufogó gázokat.
Szükség szerint a leszakadt kipufogót vagy szereljék le a tartóról, vagy ideiglenesen rögzítsék a karosszériához, lehetőleg ne gyúlékony madzaggal, vagy leolvadó gumipókkal.
Ajánlott fémdrótot használni és kis tempóban közlekedni a biztonság érdekében.
Új autónál négyéves korig érvényes a műszaki vizsga, majd kétévente esedékes a felülvizsgálás. Lehetőség szerint ne a vizsgabiztosok olvassák a fejünkre az esetleges hiányosságokat és problémákat.
akkor különösebb meglepetések nem érhetik a tulajdonost, hiszen döntően „képben van” a kocsija általános kondícióját illetően.
Az otthoni átvizsgálás azonban nem felesleges időtöltés.
Mit érdemes ilyenkor szemrevételezni?
Kezdjük kívülről, rögtön az üvegekkel.
A szélvédőn nem lehet repedés, és a látótérben kavicsfelverődés okozta sérülés – utóbbit javítva elfogadják, ha a munka szakszerűen kivitelezett.
A szélvédő nem lehet fóliával sötétített, míg a két első oldalüveg fényáteresztő képességét 75 százalékban írják elő, ami annyit jelent, hogy a fóliázás itt sem megengedett, tehát ha van (például így vettük az autót), a vizsgára ajánlott eltávolítani, mert ez bukást eredményező állapot.
A hátsó szélvédő és az oldalablakok sötétítése megengedett, és ez manapság legtöbbször már a gyárban megtörténik, felragasztott sötétítő fólia esetén azonban annak fényáteresztését igazoló műbizonylat szükséges.
A búrák nem lehetnek repedtek, pláne töröttek, a régebbi konstrukcióknál a korrodált, sérült foncsorra kell ügyelni.
A karosszériánál csak a kisebb, napi használatból eredő horzsolásokat, horpadásokat nézik el, karambolos, elemhiányos autóval kár is próbálkozni, és ügyeljünk a korrózióra.
Ne dőljünk be a városi legendáknak, például kezdődő sárvédő íves „virágzással” még nem fogják elmeszelni a kocsit, maximum ráírják a vizsgalapra a hibát, de érezzük, hogy van egy határ, ami nem a hallhatóan csámcsogó rozsdánál, a szitává porlott küszöböknél kezdődik.
Külső szemrevételezésnél a gumikról se feledkezzünk el, nézzük meg, nem repedezettek, netán szerkezetileg károsodtak-e az abroncsok – utóbbi a szálszakadás, amit jellegzetes dudor jelez. A törvényileg előírt kötelező minimális profilmélység 1,6 mm, de ahogy már többször elmondtuk, a saját biztonságunk érdekében 3-4 milliméternél cseréljünk abroncsot.
Érdemes néhány mondatban a kerekekről és a fényszórókról külön is szólni. Nem árt tudni, hogy ha nem gyári könnyűfém felni van felszerelve, akkor a vizsgán bizony kérhetik a műbizonylatot. A kerekeknél (gumi és felni) nem lehet méretbeli eltérés, csak akkor, ha ezt a gyári specifikáció előírja – például sportos típusoknál hátul a nagyobb felnire szélesebb abroncs kerülhet.
A gumiknál megengedett az eltérő mintázat, de tengelyenként azonosnak kell lenniük.
A fényszóróknál az utólagos, sokszor a gagyi kategóriába tartozó xenon berendezésekre kell kitérni, hiszen dömping van a kereskedelemben, és nyakra-főre szerelik be ezeket a javarészt szabálytalanul működő, a szembejövőket kellemetlenül vakító (kvázi balesetveszélyes) holmikat.
Ez önmagában is külön sztori, így most csak annyit, a szélvédőmosóval együtt dolgozó lámpamosó és automata szintszabályozás nélküli xenonnal nincs pardon, bukik a jármű.
A műszereknek (hiba- és visszajelző fényeknek) működniük kell, az ülések rögzítése legyen stabil, állíthatóságuk pedig problémamentes.
Ellenőrizzük az összes biztonsági övet, az automata csévélőt, a csatlakozókat, mert ezek szerepe kiemelten fontos a biztonságos közlekedésben. Ha az autóban övfeszítő is van, az nem lehet „elsülve”, kötelező a gyári állapot – ha korábban már működésbe lépett a szerkezet, és ezáltal használhatatlanná vált, akkor ezt színes (sárga vagy piros) kis jelzés mutatja a csatnál.
Próbáljuk ki a dudát, és az ablaktörlő- illetve mosóberendezést – ha van, akkor hátul is.
A gumik ne legyenek szakadtak, ha szükséges, cseréljük őket. Működjön a szellőzés, a páramentesítés.
A kötelező tartozékok között ne feledkezzünk el a pótkerékről, szükség esetén állítsuk be a légnyomást, készítsük össze a kerékcseréhez szükséges szerszámokat. Ha pótkerék nincs, akkor a defektjavító szettet mutassuk majd be a szemlén.
A vizsgabiztos munkájának gyorsítása, segítése érdekében ajánlott előkészíteni az elakadásjelzőt és az elsősegélycsomagot – utóbbi érvényességét nem csak a vizsgán, de a forgalomban a rendőr is számon kérheti.
Ennek során műszerek segítségével, speciális eszközökkel is átnézik azokat a dolgokat, amiket a műszakin ugyancsak megtesznek majd a vizsgáztatók.
Ide tartozik a fényszórók beállítása: ez egyszerű, de nagyon fontos művelet, melyet a szerelők szükség szerint néhány perc alatt megoldanak.
A futómű alkatrészeit az autót felemelve szemrevételezik; a csapágyak, a gömbfejek, a szilentek legyenek rendben, a porvédőgumik ne legyenek szakadtak, és ha már a magasban van a kocsi, a kipufogó is kipipálható a listán – utóbbinál nem baj a felületi korrózió, de átlyukadva nem lehet sehol.
A féket, a lengéscsillapítókat próbapadon tesztelik. A közös tengelyen lévő kerekek között elöl maximum 20, hátul 30 százalékos fékerő-eltérés megengedett, és nem lehet gond a nem álló helyzetű rögzítésre szolgáló kézifékkel sem, mert kritikus helyzetben (megszűnt lábfék esetén) ezzel kell lassítani a járművet, de emelkedőn való elinduláskor is szerepet játszik.
Ha valamilyen alkatrész (fékbetét, tárcsa, porvédőharang, stb.) cserére szorul, jobb megválni tőle minél előbb, és így − megnyugtató módon − az autó is rendben van, valamint a műszaki vizsga is problémamentesen lesz abszolválható.
Amennyiben járműve még nem rendelkezik klímaberendezéssel, az alábbiakban elolvashatja annak előnyeit. Ezen kívül bemutatjuk a klímarendszer felépítését, fő elemeit, és működését, valamint adunk néhány tanácsot a légkondicionáló használatával kapcsolatban.
Az autóklíma kompresszora összesűríti a gáz halmazállapotú hűtőközeget, megnövelve ezzel a hőmérsékletét.
Ez a kondenzátorba kerül, ahol a menetszél vagy a ventilátor segítségével hőt vonunk el, melynek hatására cseppfolyóssá válik (lecsapódik).
A hűtőközeg ezután áthalad a szárítószűrőn, mely párátlanítja, és kiszűri az esetleges szilárd szennyeződéseket.
A nagy nyomású, cseppfolyós halmazállapotú hűtőközeg az expanziós szelephez érkezik, amely közvetlenül a párologtató előtt helyezkedik el.
Az expanziós szelepen áthaladva nyomáscsökkenés következik be, ami miatt a hűtőközeg cseppfolyósból gáz halmazállapotúvá változik.
Mivel ez a folyamat hőcsökkenéssel jár, lehűti a párologtató felületét, s ezáltal a rajta áthaladó – a ventillációs rendszer által az utastérbe fújt – levegőt.
A kis nyomású gáz hűtőközeg ezután visszajut a kompresszorhoz, hogy a körfolyamat újra kezdődhessen.
Biztosítja a hűtőközeg cirkulálását, összesűríti a hűtőközeget és a kondenzátorba juttatja. A kompresszort a jármű motorja ékszíj segítségével hajtja meg. Általában mágneskuplung segítségével történik a vezérlése, amely akkor kapcsolja össze a szíjtárcsát a kompresszor tengelyével, ha a mágnestekercs jelet kap.
A motor hűtőradiátora előtt helyezkedik el. Itt történik a kompresszorból érkező nagynyomású, magas hőmérsékletű hűtőközeg lecsapódása, amely így cseppfolyós állapotban hagyja el a kondenzátort. A műveletet a kondenzátort hűtő ventilátor segíti.
Feladata a nedvesség és a szennyeződések eltávolítása a hűtőközegből, emellett pedig a hűtőközeg tartályaként szolgál. A benne lévő szemcsés szűrő csak meghatározott mennyiségű nedvesség felszívására képes.
A nagynyomású és az alacsonynyomású tereket választja el egymástól. A hőmérséklet függvényében szabályozza hűtőközeg áramlását, többet vagy kevesebbet juttat belőle az elpárologtatóba. Általában az elpárologtató közelében van elhelyezve, vagy arra van rászerelve.
Az elpárologtató a gépkocsi belső terében, a műszerfal alatt található. Tulajdonképpen egy csőkígyó, melynek hőátadó képességét lamellákkal növelik. Itt történik a nagynyomású hűtőközeg gáz halmazállapotúvá történő átalakulása, mely hőelvonással jár, és lehűti a párologtató felületét – az pedig a rajta áthaladó levegőt.
Feladata, hogy a külső (vagy keringető üzemmódban a belső) levegőt a lehűlt párologtatón keresztül a gépkocsi utasterébe juttassa.
Ha az Ön járművében elhelyezett akkumulátor műszaki leírásában szereplő indítóáram (Ah) értékének 70%-ánál kevesebb érték mérhető, cserélni kell. (ha csak merült tölteni szükséges)
A gépjármű indító akkumulátorok szavatossági ideje 24 hónap, élettartamuk nagyban függ a használat módjától, illetve a gépjármű műszaki állapotától is.
Az akkumulátorok töltése során erősen robbanékony durranógáz keletkezik, ezért különösen fontos: Tűz, szikra, nyílt láng használata és a dohányzás szigorúan tilos!
A kábelek és az elektromos készülékek használatakor kerülje el a szikraképződést és a rövidzárlatot.
Az akkumulátorsav erősen maró hatású, ezért különösen fontos: Védőkesztyű és szemvédő használata kötelező; az akkumulátort ne döntse el!
A gázelvezetésekből savszivárgás lehetséges.
A szembe került savat azonnal, tiszta vízzel pár percig öblítse ki. Ezt követően azonnal forduljon orvoshoz!
A bőrre fröccsent savat azonnal savközömbösítő szerrel vagy szappanos vízzel semlegesítse, majd sok-sok vízzel öblítse le. Ha nyelés útján sav került a szervezetbe azonnal forduljon orvoshoz!
Az akkumulátort óvja a fénytől! A lemerült akkumulátor befagyhat, ezért fagymentes helyen tárolja!
Az akkumulátor nem szemét, hanem hulladék!
A használt akkumulátorokat kijelölt gyűjtőhelyeken adja le!
A használt akkumulátort soha ne tegye a házi hulladékokhoz. Az akkumulátorok újra felhasználható gazdasági javak, amelyeket vissza kell fordítani az újrahasznosítási folyamatba.
Azokat az akkumulátorokat, amelyeket nem lehet újrahasznosítani, a veszélyes hulladékokra vonatkozó utasításoknak megfelelően meg kell semmisíteni.
6500 Baja, Szegedi út 108/b
Tel/Fix.: 79/ 324-903
Telefon gépjárműkár ügyintézés: 30/576-5554
Telefon autószerviz, gumiszerviz: 30/335-9087
Telefon értékesítés, információ: 30/724-5651
Email: delity@t-email.hu
Nyitvatartás:
Hétfő – Péntek:
09:00 – 12:00,
13:00-17:00
Délity Karosszéria – 6500 Baja, Szegedi út 108/b Tel/Fax.: 79/ 324-903 Email: delity@t-email.hu